zondag 29 mei 2011

DE FANCLUB ANDREA CROONENBERGHS: 'Icoon van levendige buurt'

DE FANCLUB ANDREA CROONENBERGHS: 'Icoon van levendige buurt'
'Het MAS is een landmark voor Antwerpen en het Eilandje', zegt tv-figuur Andrea Croonenberghs. 'Mensen van buiten de stad kennen de buurt niet. Of ze lopen er rond zonder het te beseffen. Het Eilandje had geen opzichtige herkenningspunten, maar met het MAS verandert dat. Het geeft een boost aan het gebied. De herwaardering is al een hele poos bezig, maar leek tot nu toe erg traag te gaan.'
 

Andrea Croonenberghs: 'Persoonlijk vind ik het een bloedmooi gebouw. Architect Willem Jan Neutelings heeft gekozen voor een gewaagd concept, zowel wat bouwmaterialen als wat sculptuur betreft. De rode Indische zandsteen, waaruit het MAS is opgetrokken, heeft een ruwheid die past bij de voormalige havensite.
 
Maar het is een gedurfd materiaal. Kijk naar de nieuwe vleugel van DeSingel. Architect Stéphane Beel koos daar voor hout. Dat valt makkelijker in de smaak bij een breed publiek. Maar tussen de dokken zou zo'n conventioneel ontwerp misschien minder goed passen.'
Andrea Croonenberghs: 'Aan kritiek op de te verwachten collectie doe ik niet mee. Ik word daar kregelig van... Het museum heeft nog niet eens de deuren geopend. Alles moet de kans krijgen om te groeien.'
Andrea Croonenberghs: 'Ik kan me niet voorstellen dat het MAS van kelder tot zolder wordt volgestopt met stoffige objecten en kunstwerken. Ik zie het niet als een fossiele toren, maar meer als een icoon van een levendige, bloeiende buurt.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten