zondag 1 november 2009

Andrea Croonenberghs binnenkort uit de kleren voor mannenblad?


Van alle Vlaamse vrouwen moet Lien Van de Kelder (26) als eerste een aanbod krijgen voor een naaktreportage in het blootblad Pl@yboy. Ook VRT omroepster Andrea Croonenberghs heeft een goede kans op een aanbod voor een naakt fotoshoot voor het mannenblad Playboy. Dat blijkt uit een tussenstand op een website van Pl@yboy, waar bezoekers bekende Nederlandse of Vlaamse vrouwen kunnen voordragen voor een bloot fotoshoot. Dat melden de Corelio-kranten donderdag.De winnares van de verkiezing zal een aanbod krijgen. Lien Van de Kelder won vorige maand al de categorie 'Wie zou u uit de kleren willen zien gaan? ' in Humo's Pop Poll de Luxe. Ook Véronique De Kock is voorgedragen, net als haar VT4-collega Hanne Troonbeeckx, Sabine Hagedoren, Belle Perez, Sophie Dewaele, Linda Mertens van Milk Inc en Andrea Croonenberghs.



Andrea Croonenberghs (44) is al twintig jaar het mooiste meisje van de televisie. Sinds kort treedt ze samen met Sabien Tiels en Sofie Van Moll op als 'Meisjes!'.




Welke dromen had je als kleine Andrea Croonenberghs?'Op de schoolbanken van het eerste leerjaar in Genk droomde ik van acteren in het theater. Op de Franstalige televisiezenders werden volledige theaterstukken uitgezonden en ik zat echt aan het beeld gekluisterd. Ik hield van het speelplezier, de energie en de feeërieke sfeer op zo'n set. Mijn ouders hebben mij nooit afgeremd, integendeel. Ik heb enorm veel prikkels gekregen. Mijn vader was architect en enorm geïnteresseerd in kunst en muziek. Moeder was een huisvrouw uit de duizend die goddelijk kookte en kleren maakte die je als haute couture kon bestempelen. Zij zorgde ongelooflijk goed voor haar drie kinderen. Ik was de benjamin, mijn broer was negen jaar, mijn zus zeven jaar ouder. Ikzelf was een bezige bij, ik ging naar de scouts, volgde balletschool, tekenles, dictie, voordracht en muziekles. Ik was dus vooral heel actief na de schooluren. Op mijn kamer hingen twee posters: eentje van Boudewijn de Groot en eentje van Richard Gere. Na mijn humaniora volgde ik voordracht en pedagogie aan het Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium van Antwerpen. Na mijn studies kon ik meteen aan de slag bij Ivonne Lex. Daar speelde ik drie jaar intens toneel. Ik speelde in Het Naaikamertje van Georges Feydeau, kroop in de huid van Assepoester, Nietje Deug in De Rattenvanger van Hamelen en Alice in Alice in Wonderland. Ik speelde honderden keren in Nederland en Vlaanderen. In 1989 vernam ik via via dat de VRT screentesten deed en tot mijn grote verrassing werd ik omroepster. Dat doe ik nu al bijna twintig jaar.'




Je speelde twee jaar de kortgeknipte Anne Linders in 'Windkracht 10' en bijna zeven jaar de sexy Britt Michiels in 'Flikken'. Hoe ben je in die series terechtgekomen?




Andrea Croonenberghs: 'Producer Erwin Provoost belde mij gewoon op. Merkwaardig genoeg moest ik geen auditie doen. Mijn kop, look en uitstraling als omroepster waren blijkbaar voldoende. (lacht) Erwin had mij nooit eerder zien acteren. Maar goed, ik heb hem blijkbaar niet ontgoocheld. Het was een enorm goede leerschool. Dankzij dat ene telefoontje zijn heel veel deuren voor mij opengegaan. Dank u, Erwin.'
Je trad tien jaar op met de coverband La Piovra. Nu treed je gelukkig weer op met het project 'Meisjes!' en tussendoor wilde je je ook meten met collega's in 'Steracteur steractiest' en 'Zo is er maar één'.

Zingen is een must?


Andrea Croonenberghs: 'Ik zing doodgraag. Ooit leg ik misschien toch nog eens mijn ei in de vorm van een cd.'


Stel dat Erwin Provoost je belt en belooft dat je de komende 25 jaar in vier bioscoopfilms mag meespelen en de hoofdrol krijgt in zes reeksen.


'Dat is een droomscenario, dan stop ik meteen met alles wat ik nu doe. (lacht) Acteren doe ik het liefst.'


Je bent omroepster, maakt reportages voor 'Vlaanderen Vakantieland', treedt op en samen met Ann Ceurvels speel je het kindertheater De Giechelstraf. Zoek je de drukte op?
Andrea Croonenberghs: 'Ik kan ook neen zeggen hoor. Ik ben selectief in de invulling van de tijd die mij nog rest. Zolang Windkracht 10 en Flikken liepen, had ik amper tijd om andere dingen te doen. Nadien kon ik kiezen. Momenteel hou ik in het oog dat zware werkmaanden afgewisseld worden met rustige weken. Ik werk graag, maar ik ben geen workaholic. Ik kan geweldig lui zijn en tot 's middags in mijn bed blijven liggen. Dan lees ik lekker de hele dag kranten en boeken in mijn pyjama en kom ik de deur niet uit. Dat is ook een kwaliteit. Alleen mag die vrije tijd niet te lang duren, want dan ga ik doemdenken en loopt het helemaal fout.'

Heb je wel voldoende genoten in je leven?
Andrea Croonenberghs: 'Tussen al dat werken door heb ik best een stukje van de wereld gezien, ik ging vaak op restaurant, heb veel gefeest, gelachen en gedanst. Ik ben zelfs een uitgesproken levensgenieter. Als je hard gewerkt hebt, kan de ontspanning nadien nog zoveel zaliger zijn. Dat is zoals een douche na het lopen. En dat heeft in mijn geval niet met die katholieke vinger te maken.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten